Cum ştiu ce tip de mişcare mi se potriveşte cel mai bine?

Brenda Calin

Primul pas este să te asiguri că ţi-ai setat corect scopul final, că ştii cu adevărat şi este realizabil ceea ce vrei să obţii. De ce este atât de important acest aspect?  Pentru a-ţi creşte substanţial şansele transformării obiectivului tău în realitate, pentru că doar în acest context alegerile pe care le vei face vor avea rezultatele scontate. Fă un exerciţiu simplu! Scrie pe o foaie de hârtie, sau pe calculator, motivul pentru care faci mişcare.

Vei observa diferenţa între ceea ce ai senzaţia că ştii şi ceea ce rezultă când te exprimi în scris. Formulează obiectivul pozitiv, mai exact exprimă ce vrei, nu ce nu vrei. Asigură-te că ce îţi doreşti este sănătos! „Sănătatea oamenilor este fundamentul de care depinde întreaga lor fericire…”, Benjamin Disraeli. De aceea, subliniez cu insistenţă că forma de mişcare pe care o accesezi, frecvenţa şi intensitatea efortului ţi se potrivesc atâta vreme cât îţi îmbunătăţesc sănătatea fizică dar şi psihică.

 

Vreau să slăbesc ultimele 5 kg şi să mă tonific. De ce ar trebui să ţin cont în timpul antrenamentelor pentru a reuşi?

Forma fizică visată este numărul unu  în topul obiectivelor consumatorilor de sport. Reuşita obţinerii ei este influenţată de modul în care gestionezi cele trei direcţii fundamentale ce stau la baza funcţionaltăţii noastre: alimentaţia, antrenamentul şi odihna. Interdependenţa lor este atât de puternică încât orice strategie de antrenament le include automat şi pe celelalte două.

Alimentaţia în planul de antrenament…

Poţi să faci mişcare cât e ziua de lungă, dacă biochimia ta este dată peste cap de ce manânci şi ce bei, ea va determina creierul să creeze reprezentări distorsionate şi întregul tău sistem va fi afectat. Imaginează-ţi corpul ca fiind cea mai frumoasă maşină din lume. Crezi că va funcţiona cu bere în loc de motorină? În niciun caz! Prin urmare, chiar dacă te „muţi” în sala de sport, ca să ai rezultate trebuie să-ţi adaptezi alimentaţia la stilul de viaţă pe care-l ai, incluzând şi nivelul de efort, să manânci conştient alimente bogate nutritiv.  Cel mai indicat este să apelezi la un nutriţionist pentru recomandări personalizate.

 

Perioada de recuperare versus efort fizic

Antrenamentele moderate, cu greutăţi mici sau greutatea corpului, desfăşurate în parametrii tăi de confort fizic, cu o frecvenţă medie de 3-4 ori/săptămână sunt ingredientele reţetei pentru succes. Momentele de mobilizare ne dau, de cele mai multe ori, tentaţia heirupismelor, impresia că dacă ne antrenăm intensiv în fiecare zi vom obţine rezultate spectaculoase în timp record. Complet eronat!  Frecvenţa excesivă a antrenamentelor,  participarea la un număr prea mare de clase succesive de aerobic, aşadar efortul exagerat, generează sindromul supraantrenamentului. Acesta se manifestă prin insomnii, tahicardie, stări proaste atât fizice cât şi psihice,  retenţie generalizată de apă. Se explică, astfel, creşterea nemotivată a greutăţii deşi facem multă mişcare şi ne alimentăm corect. Şi mai grav, exerciţiile efectuate cu greutăţi prea mari sau executate greşit,  pot avea repercusiuni asupra sănătăţii tale fizice, articulare şi musculare.

Aşadar, o strategie bună care urmează un plan alimentar corect, o varietate de antrenamente cardio şi de tonifiere adaptate nevoilor tale şi un timp de odihnă optim îţi vor aduce rezultatele vizate în maxim două luni.

 

Sala de fitness forţă sau cea de aerobic? Exerciţii cardio sau de tonifiere?

Alege întotdeauna în funcţie obiectivul tău specific şi de stările pe care le vizezi mergând la sală. Mergi la aerobic dacă te identifici cu ideea de grup training, de energie şi vibe al claselor de aerobic. Sala de fitness forţă este varianta potrivită când intenţionezi să lucrezi individual, asistată de un personal trainer sau să variezi antrenamentele utilizând apartura cu care este dotată sala. Pentru a-ţi răspunde cât mai complet, am ales câteva exemple dintre  preocupările cel mai des întâlnite în rândul clientelor mele.

Antrenamente pentru scăderea în greutate

Numărul kilogramelor pe care vrei să le topeşti dictează tipul de mişcare pe care o accesezi. Este o mare diferenţă între situaţia unui surplus de 30 kg şi cea în care discutăm despre ultimele 4-5 kilograme de care vrei să scapi. În general, este indicat să te focusezi mai întâi pe slăbit alegând antrenamente care vin în întâmpinarea acestui scop. Odată ce faci mişcare, aceasta îţi va creşte automat şi tonusul muscular. În majoritate, oamenii care fac mişcare au  preocuparea celor câteva kilograme încăpăţânate. Soluţia mea din punct de vedere sportiv este practicarea  antrenamentelor majoritar cardio, precum spinning, inot, tenis, baschet, combat, alergare, circuite cardio, alternate în mod specific cu programe pentru tonifiere, supleţe şi definire precum pilates, yoga, body art, aquagym, tonifiere generală cu greutatea corpului sau greutăţi mici.  Toate acestea intră în grupul renumitelor antrenamente funcţionale, bazate pe exerciţii fizice care implică simultan un numar mare de grupe musculare. Sunt ideale atât pentru a-ţi îmbunătăţi aspectul cât şi capacităţile atletice sau, pur şi simplu, calitatea vieţii.

Vreau să îmi dezvolt musculatura, să mă definesc!

În ambele situaţii timpul alocat exerciţiilor de tonifiere îl va domina pe cel dedicat programelor cardio. Cele mai potrivite programe pentru creşterea în volum a musculaturii sunt cele din sala de fitness forţă. Diversele tehnici de hipertrofie musculară presupun exerciţii cu greutăţi mai mari, fie pe mai multe grupe de muşchi concomitent, fie izolate targetând o singură grupă musculară.

 

Recomandarile mele pentru a te asigura că acţionezi cu folos sunt:

  • Stabileşte obiectivele!
  • Alege tipul preferat de mişcare!
  • Ai în vedere cei trei factori fundamentali: ALIMENTAŢIE, ANTRENAMENT, ODIHNĂ!
  • Validează-ţi scopul şi strategia cu antrenorul tău, asigurându-te astfel că sunt realizabile şi sănătoase în acelaşi timp!
  • Acţionează în direcţiile stabilite! Apar momente de abateri. Nu-i nimic, continuă după ce le-ai consumat! Contează ce faci în proporţie de 90% şi mai puţin în cei 10% :).

Succes!

 

 

 

CategoryNoutati
Logo_footer   
© 2015 Alexandreea Club Fitness & Spa este marca inregistrata a S.C. Alex Com 94 Bucuresti S.R.L
Website powered by www.mediaminds.ro